Efterrätt/tilltuggGlutenfrittLCHFMejerifrittPaleoReceptVegan

Istället för vitt socker i midsommar

Rosa blommor.
Midsommar!

För en del är detta kanske en jobbig dag – socker och matberoenden kan kännas lite extra högtider som dessa.

Socker och snabba kolhydrater är galet beroendeframkallande! Det ger dig en snabb blodsockerhöjning med en lika snabb dipp som följd – vilket gör dig ännu mer sugen på något sött.

Och sen är det igång…

Jag själv vet att jag mår så mycket bättre utan allt sött både fysiskt och psykiskt. Stabilt blodsocker och en lugn och skön känsla i magen. Mätt, nöjd och faktiskt också gladare!

Denna midsommarafton började jag själv med ett tungt men kort styrketräningspass – det sätter liksom ribban för resten av dagen.

Träning gör att man VILL hålla sig hälsosam. Någon mer som känner likadant?

***

Men måste midsommar innebära socker i mängder?

För mig personligen, nej. Men om man vet med sig att man klarar av det så är det självklart ett val man själv får göra.

Jag brukar inte kalla det snedsteg, jag brukar kalla det ett medvetet val. Du väljer själv – men det ska vara medvetet och på dina egna villkor. Låt inte beroendet ta över dig – då är det bättre att avstå.

Men vad kan man äta istället som är mer hälsosamt än en sockrig jordgubbstårta eller glass?

Här har du mina bästa tips istället för socker denna midsommar:

Frukt! Frossa istället i färska jordgubbar och vattenmelon om ditt blodsocker klarar av det.

Goda ostar som västerbotten eller brie hör midsommaren till (om du klarar av komjölksprodukter) – blodsockervänligt och gott!

Eller ta bara en (eller tre) 90% chokladruta till kaffet om du föredrar det.

Fler favoriter:

Gräddig jordgubbsglass helt utan grädde

Himmelsk (nästan) raw rabarberpaj

Godaste kladdkakan med hasselnötssmak

Kladdkaka paleo vegan mejerifri sockerfri glutenfri paleo

eller gör en egen chokladkaka Hemgjord chokladkaka

***

Oavsett kostval så önskar jag dig en

alldeles underbar midsommar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *