Frukost/mellanmålGlutenfrittLCHFMejerifrittPaleoReceptVegan

Mejerifri smoothiebowl

Smoothiebowl som är mejerifrifri, PLEO, LCHF, Vegan.

Smoothiebowl är ett enkelt sätt att få i sig själv, men även barn, en massa nyttigt utan att det märks!

Imorse gjorde jag en smoothiebowl, alltså en smoothie fast tjockare mer som en yoghurt, så man äter den ur skål.

Snabb, smidigt och enkel frukost som dessutom går att förbereda dagen innan för att bara plocka fram på morgonen.

Mejerifri smoothebowl

Mixa följande i en kraftfull blender:

1 Avokado

1-2 dl kokosmjölk beroende på tjocklek på smoothien

Lite gurkmejapulver

Lite nyponpulver

Lite havtornspulver

Ca 2 msk kallpressad kokosolja

Några nävar bladspenat

Vill du ha din smoothiebowl grön och utan så mycket kolhydrater äter du den såhär!

För en lite frukrigare variant, som kanske är lite mer barnvänlig, så har du nu i valfria bär eller frukt. Jag hade hallon! Banan gör den ännu sötare och krämigare.

Mixa igen!

Toppa med valfria tillbehör.

Pumpfrön för att öka på tryptofaninnehållet ⇒ tryptofan som öka ditt serotonin och gör dig gladare och mindre deppig! Om du inte läst mitt inlägg om kopplingen serotonin och psykisk ohälsa hittar du det ⇒ HÄR

Andra toppingtillbehör kan vara nötter som valnötter/mandlar, kokos, frön, mer bär eller frukt som till exempel banan.

Det finns en nackdel med smoothies och det är att man inte behöver tugga för att få i sig näringen. När man tuggar bildas enzymer och kroppen förbereds på att smälta maten, vilket inte hinner ske på samma sätt genom att bara svälja. Ger man smoothies till barn är det dessutom viktigt att deras käkar får tugga så de utvecklas på rätt sätt.

Till detta skulle jag därför servera någonting som man får tugga på helt enkelt 😉 Ägg, något bröd/knäcke, eller kanske skivad frukt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *