Frukost/mellanmålHälsa

Så mycket socker innehåller din frukost

Socker på en sked.

Har du koll på hur mycket socker din frukost egentligen innehåller?

Vi får i oss mycket socker som är dolt – dagligen.

Visste du att;

1 portion fruktyoghurt innehåller hela 8 sockerbitar.

1 portion Risifrutti eller liknande rismål innehåller 11 sockerbitar.

1 portion fruktkräm, ca 2 dl innehåller också 11 sockerbitar.

1/2 liter nyponsoppa innehåller inte mindre än 15 sockerbitar!

1 portion musli eller flingor, beroende på sort, innehåller runt 3 sockerbitar.

Bubblare. De flesta dricker inte Cola till frukost men för många slinker det ner lite Cola under dagen. Räkna ihop sockret i Colan och frukosten så förstår du vilka enorma sockermängder vi trycker i oss på en dag:

—> 1/2 liter Cola innehåller hela 21 sockerbitar!!

Vad äter du resten av dagen? Någon bulle? Chokladbit eller en glass? När man börjar tänka såhär förstår man snabbt att allt socker kan bli ett problem. Många kommer upp i rekommenderat sockerintag redan vid dagens första mål – just frukost!

Vi ska inte heller glömma att alla kolhydrater blir till socker i kroppen, även om många av de är naturliga så behandlar kroppen allt som socker – frukt är socker, likaså bröd pasta och ris.

De många nackdelarna med socker har jag skrivit —>

HÄR

Vad ska man då äta istället?

Jag tycker man ska satsa på en frukost som håller blodsockret stabilt och mättar.

Ägg är en favorit och går att variera i många former. Kokt, stekt, omelett, röra etc.

Avokado ger fina fetter och är också något man kan göra mycket gott med. Ha i smoothie eller ät som den är ihop med något protein.

Det går alltid äta gårdagens middagsrester till frukost. Vem har sagt att frukost behöva skilja sig från de andra måltidernas innehåll? Består middagen av något protein som kött, något fett som till exempel smör eller olivolja och någon grönsak så är du i hamn – krångligare än så behöver det inte vara.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *