Hälsa

Hur får man en platt mage?

Mage.

Fick ett önskeinlägg om hur man kan få en plattare mage och framförallt efter graviditet.

En platt mage är väl något många ändå vill ha, oavsett tidigare graviditet eller ej.

Jag är inte någon expert men kan ju förklara hur jag personligen gjort 🙂

För det första så har jag tränat en hel del hela livet vilket gör det otroligt mycket lättare att återhämta sig efter en graviditet och förlossning. Jag var också OTROLIGT NOGA med vad jag åt under graviditeten, år i princip inget fika/godis etc. Detta gjorde såklart att jag endast gick upp det jag behövde under graviditeten och efteråt tog det inte många dagar innan jag såg ut som innan.

Men det finns några saker att tänka på.

Här är mina tips!

Det är den inre, de djupa musklerna och coren som måste stärkas. Du vill att magen ska stärkas inåt så musklerna håller in magen.

Tips 1: Jag har skippat allt som heter situps, crunches och plankan!

Istället har jag fokuserat på de inre magmusklerna och även att stärka bäckenbotten med knipövningar eftersom allt hänger ihop. Tänk bara på att knipa rätt!

Tips 2: Ladda ner mammamageappen. Och följ den noga! Den är riktigt bra! Den fokuserar på att rehabilitera och återuppbygga, vilket är så viktigt efter en graviditet.

Tips 3: Fundera över om kosten kan göra att magen ser uppblåst och putig ut. Många äter sådant de inte riktigt tål vilket kan ge en uppblåst/putigare mage. Man kan reagera på mjölkprodukter, gluten men även frukt! Många klarar inte av att bryta ner fruktsockret ordentligt. Även en del kålsorter som vitkål etc kan ge en mage i uppror.

Tips 4: Fundera över ditt socker- och kolhydratsintag. Även en liten putmage kan faktiskt vara ett tecken på det metabola syndromet, att man har fettinlagring runt organen. Läs mer här ⇒

Metabolt syndrom

Mage från sidan.

Ursäkta min skitiga spegel (jag lovar det är sonens fel haha) och halvsuddig bild hehe.

Andra tips! Övervikt. Är du överviktig så kan man inte förvänta sig en platt mage, så glöm inte helheten. Det går inte punktförbränna utan man måste ha en hälsosam kropp överlag som är i balans.

Det är svårt att ge konkreta övningar så här i text, men allt finns i mammamage-appen. Det finns ju en he del videor på youtube och en favorit jag har är ”Ryggliggande bensträck”, men jag märker att övningarna kan kallas samma sak fast man gör de på olika sätt, det finns ju hundra olika ”plankan” t.ex.

Dessa övningar kan tyckas lite ”töntiga” för det händer inte så mycket när man gör dem. MEN det är det som är så viktigt! Man måste börja med dessa grundövningar för att stärka de inre musklerna på rätt sätt igen!

Detta leder oss också till mitt sista tips: Fuska inte! Gör alla dessa tråkiga övningar, långsamt och känn efter. Det är så man stärker sin core igen. Det finns tyvärr inga genvägar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *