HälsaPersonlig utveckling

Kronisk inflammation och depression.

Depression.
Idag tänkte jag prata lite om kronisk inflammation och dess koppling till depression.

Ju mer jag läser, desto mer inser jag att kognitiv ohälsa och näring/tarmhälsa hänger ihop.

Till viss del är psykisk ohälsa ärftlig, men jag förespråkar ju Epigenitik vilket innebär att miljöfaktorn är den viktigaste när det kommer till genuttryck.

Du kan alltså påverka din egen hälsa genom DINA LIVSVAL. Näring, stress, återhämtning, träning och rörelse, droger/alkohol/rökning, hälsosamma eller icke hälsosamma relationer och så vidare.

Depression.

Visste du att det finns tydliga kopplingar mellan depression och kroniska inflammationer?

Vad är en kronisk inflammation?

En kronisk inflammation är ofta en inflammation som man själv inte märker av. Dock finns den där hela tiden och gör stor skada på lång sikt. Man kan ha kronisk inflammation i blodkärlen, nervcellerna eller på helt andra ställen i kroppen.

Kronisk inflammation kan ge sjukdomssymptom men den kan likväl vara låggradig, alltså av den typen som gör att du inte märker av den alls.

Väldigt många är idag mer eller mindre kroniskt inflammerade.

Vad är det som gör kronisk inflammation så dåligt?

Det är kronisk inflammation som över tid ger upphov till många av de moderna livsstilssjukdomarna vi har idag. Hjärt- kärl sjukdom, autoimmuna sjukdomar, cancer, sköldkörtelsjukdomar, kronisk trötthet, fibromyalgi med mera.

Visste du att kronisk inflammation SKA signalera till hjärnan att utlösa sjukdomssymptom?

Det är för att vi ska märka och göra något åt det!

Många gör dessvärre ingenting…

Vad ökar inflammation i kroppen?

Mycket av den kost vi äter idag ökar dessvärre inflammationer.

Socker, snabba kolhydrater och alldeles för mycket mat. Blir till –> högt blodsocker = en av de värsta bovarna när det kommer till att elda på inflammation.

AGE ökar också på inflammationerna – AGE är något som bildas när vi lagar mat på höga temperaturer som grillning och stekning, men även det höga blodsockret som jag nyss nämnde ger AGE. Högt blodsocker leder till att en högre andel socker reagerar med proteiner = AGE.

Får man blodsockertoppar ofta driver detta också insulin och det ökar risken för insulinresistens – vilket det också slutligen leder till kroniska inflammationer.

Det finns ytterligare faktorer som driver inflammationer och det är proteiner som allergener. Om man äter proteiner man inte tål, till exempel, ägg, kött eller nötter.

Men också vegetabiliska oljor, spannmål och mjölkprotein är tre bovar.

Vegetabiliska oljor innehåller mycket omega 6 som eldar på inflammationer mycket! Spannmål och mjölkprotein – något jag tidigare pratat mycket om, gör tyvärr stor skada de också.

Eld.

Men jaha – så vad har allt detta med depression att göra?

Som jag sa så finns det tydliga kopplingar mellan depression och kronisk inflammation. Och nu vet du dessutom vad en kronisk inflammation är.

Det betyder ju alltså att mycket i vår egenvalda livsstil – så som kost – kan vara betydande för om man blir deprimerad eller inte.

Det funktionsmedicinska synsättet på depression är att det är en inflammatorisk sjukdom.

Vad kan man göra själv?

Är du deprimerad behöver du självklart professionell hjälp men innan det går så långt finns det otroligt mycket du själv kan göra!

Omega 3 minskar risk för depression.

Omega 3 minskar inflammationer. Och omega 6 ökar. Alltså ska man själv försöka öka mat som innehåller omega 3. Vildfångad fet fisk, gräsbetes kött och antagligen behöver man även ett högkvalitativt omega 3 tillskott eftersom maten vi äter oftast inte räcker till.

Vi äter alldeles för mycket omega 6 vs omega 3 idag.

Ytterligare bevis för att omega 3 är vad som behövs:

Grav DHA-brist i hjärnan ökar risken för både depression och självmord.

-DHA finns också i omega 3.

Sammanfattningsvis;

Fokus på omega 3 alltså och ta bort växtoljor med mycket omega 6 (solrosolja, för mycket rapsolja etc). Inte hårdsteka/grilla mat för mycket och dessutom utesluta gluten, mjölkprotein, processad mat, socker och snabba processade kolhydrater.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *