GlutenfrittHälsaLCHFLyckaMejerifrittPaleoPersonlig utveckling

Mina tips inför en livsstilsförändring

Grillspett på grill.
Att göra en livsstilsförändring kan kännas stort och nästan övermäktigt.

Det är ofta steg ett som är det svåraste – för har man väl tagit första steget är inte andra lika svårt att ta.

Jag skulle säga att kosten är 80% av din hälsostatus. Ändrar man kosten så kommer man vääääldigt långt! Men det finns mer än så. Du kan inte äta dig helt lycklig.

Att börja laga sin egen mat är det enklaste sättet att få kontroll över vad du stoppar i din mun. Äter man ute på restaurang får man med största sannolikhet i sig dåliga fetter – som gör STOR skada i kroppen.

Man får också i sig massa onödiga och hälsovådliga tillsatser och garanterat också en massa socker och tom energi.

Att laga hälsosam mat är inte svårt och behöver inte vara tråkigt heller.

Här kommer några enkla tips som gör stor skillnad!

Stek i smör eller ghee. INTE margarin eller någon annan ”hälsosam” fettblandning. Doftlös kokosolja på glasburk är också ett alternativ.

Smör, lite bregott, ghee, kokosolja, olivolja och liiite rapsolja är de enda fetterna som kommer in i mitt kök. Mättat fett är INTE farligt! Men de kemiska smörjorna som finns i de andra bordsmargarinerna är!

Tänk näringstäthet! Ät ekologiska grönsaker och rotfrukter, var inte rädd för ovan nämnda fett. Fett mättar och är helt naturligt för oss att äta. Ät bra kvalitativt kött, vilt eller gräsbetande. Ät vildfångad fisk och skaldjur. Grisar som bott inomhus och matats med spannmål är inget naturligt och inget våra kroppar vill ha. Tänk naturligt. Tänk näring.

Personligen skippar jag också gluten totalt – något de flesta får bättre hälsa av. Gluten är inget vi vare sig ska eller behöver äta. Gluten förstör våra tarmar och ger oss med stor sannolikhet risker för autoimmuna sjukdomar. Med icke fungerande tarmar kan vi inte ta upp näring som vi ska och vi blir lättare sjuka.

Jag äter inte heller mycket mjölkprodukter. För mig fungerar smör och lite får- och getost. Får- och getost är skonsammare för många människor. De flesta mår bra av att skippa eller åtminstone minska ner mejerierna. Testa du också!? Äter du mjölkprodukter skulle jag satsa på de fetaste som mättar mest. Inga lättprodukter, tack!

Exempel på tre enkla och hälsosamma måltider:

Vildfångad lax i ugn som sköter sig själv(pinklax brukar de heta i affären) med hemgjort citronsmör (blanda citron och smör) och stekta grönsaker som zucchini, lök och broccoli.

Pulled pork (sköter sig själv i ugnen) med blomkålsris som du river och kokar upp. Servera med avokado eller lyxa med en guacamole.

Omelett. Blanda ägg med kokosmjölk och örtsalt stek på dina favoritgrönsaker och häll äggsmeten över.

***

Den mentala biten är minst lika viktig, om inte ännu viktigare!

Många bara lever livet utan eftertänksamhet.

Men att definiera följande är väldigt viktigt

Vad gör mig lycklig?

Vad vill jag ägna mitt liv åt?

Är jag nöjd i vardagen jag lever?

Stressar jag mycket?

Sover jag tillräckligt?

***

Den mentala biten har en stor koppling till maten. Det finns en stor koppling mellan tarm och hjärna – därför skulle jag ändå vilja påstå att kosten är det största.

Många mentala tillstånd och diagnoser kan förbättras med glutenfri och mjölkfri kost med mycket nyttiga fetter och andra näringstäta livsmedel.

Att sova mer och stressa mindre brukar göra under för hälsan!

***

Kosttillskott är en annan aspekt. Personligen äter jag högkvalitativ omega-3 (det är otroligt svårt att få i sig tillräckligt via maten idag). Omega-3 har också det en stor koppling till ditt psykiska tillstånd.

D-vitamin under höst, vinter och tidig vår – ja, vi bor i Sverige liksom… förövrigt anpassar jag kosttillskotten efter behov. Ökar till exempel c-vitamin och zink vid förkylningssymptom.

***

Det sista är rörelse.

När ovan punkter är i balans kan man börja träna mer. Innan dess ska man inte ta ut kroppen för hårt då det mest genererar stress. Men att få till vardagsmotionen som promenader, städning och trädgårdsarbete skulle jag säga är prio ett. Rörelse är viktigt.

Många mår också bra av yoga eftersom vi generellt stressar för mycket och yoga är avstressande.

Hur mycket du kan träna måste din kropp och din hälsostatus avgöra.

***

Hoppas du fått lite mer inspiration inför en eventuell livsstilsförändring.

***

PS. Du vet väl om att jag hjälper dig att skräddarsy en livsstilsförändring som passar just dig? Boka mig HÄR

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *