HälsaLyckaPersonlig utveckling

Tarmfloran och psykisk ohälsa

Visste du att vi har fler bakterier i kroppen än vi har celler?

Man skulle alltså kunna säga att vi människor är mer bakterie än vad vi är just människa!

Våra bakterier avgör alltså till stor del vilka vi är och hur vi mår. Just bakterierna i magen, även kallat tarmflora, är hopkopplat med många psykiska sjukdomar.

-Adhd, depression, ångest och autism är något som kan relateras till vår tarmflora.

Låg halt av signalsubstansen serotonin är kopplat till depression och nedstämdhet.

Har man låg halt av serotonin samtidigt som man har depressionssymptom skriver många läkare ut SSRI, alltså serotoninhöjande piller, vad vi i folkmun kan kalla antidepressiva. Men! -Endast runt fem procent av människans serotonin finns i hjärnan medan resterande 95% finns i just tarmen – Vår psykiska hälsa är alltså kopplat till vår tarmhälsa! En depression kanske i grund och botten mer är ett magproblem snarare än ett psykiskt tillstånd?

Mellan 50-90% av alla IBS-patienter har någon form av psykisk ohälsa. En svensk studie från 2010 menar att IBS antagligen beror på en störd nervfunktion i hjärn-tarmaxeln. Det är vanligt med ångest och depressionsproblematik hos de som lider av IBS.

Alltså;

Magen är direkt kopplad till hjärnan och vice versa.

 För att diskutera ytterligare statistik så finns ca 80% av vårt immunförsvar i just tarmarna och med de siffrorna förstår man hur avgörande det vi äter och vår tarmflora är för vår hälsa. Sjukdomar där tarmfloran påverkar är MS, diabetes, allergi, hjärtsjukdomar och vissa cancerformer. Bakterierna i vår tjocktarm kan till och med påverka vår personlighet, vårt beteende och om vi blir överviktiga eller inte.

Hur ska man då göra för att få en bättre bakterieflora i magen och samtidigt bättra på både immunförsvar och kanske också sin psykiska hälsa?

Det pågår mycket forskning på det här området och det kommer nya rön dagligen så man vet ännu inte allt om vår tarmflora.

Det vi dock hittills vet och som man enkelt själv kan göra för att boosta sin tarmflora är att äta syrade grönsaker som opastöriserad surkål och kimchi.

Man kan ta probiotikatillskott eller så kan man dricka kombucha, en dryck med mycket goda bakterier i.

Man bör minimera stress eftersom det tär på vår tarm där bakterierna bor.

Man bör också äta mycket ekologiska grönsaker för att få i sig fibrer som blir mat till bakterierna i tarmen.

Något annat man kan göra är att dricka en tesked potatismjöl utrörd i kallt vatten innan sänggående varje kväll – kallt potatismjöl är resistent stärkelse, alltså kolhydrater som inte tas upp i tunntarmen utan blir mat till våra bakterier i tjocktarmen istället.

Man kan också äta en matsked kokta och nedkylda kidneybönor eller svarta bönor dagligen. Kalla bönor är också resistent stärkelse som matar våra goda bakterier.

Andra livsmedel som vår tarmflora tycker om är gröna bananer och kokt och nedkyld potatis medan våra bakterier i tarmen inte gillar socker!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *