Efterrätt/tilltuggGlutenfrittHälsaLCHFLunch/middagMejerifrittPaleoReceptVegan

Istället för pasta, potatis och ris

Spaghetti och köttfärssås.

Att ersätta vissa livsmedel verkar vara det svåraste för folk.

Att tänka nytt vid frukostar och att ersätta pasta, potatis och ris vid middagsbordet.

Köttbullar, potatis och brunsås. Köttfärssås och spaghetti. Korvstroganoff och ris. Ungefär så ser det ut hos en vanlig Svenssonfamilj.

En liten förändring kan vara början på en större.

Att byta ut en ingrediens mot en annan kan göra stor förbättring för din hälsa!

Vi kan ta det från början. Varför förespråkar jag inte pasta, potatis eller ris?

Vi börjar med pasta.

Det innehåller i princip bara gluten och massor snabba kolhydrater. Vad gör det med din kropp? Det höjer ditt blodsocker i ultrarapid vilket gör att din kropp måste tillverka massor insulin för att sänka blodsockret och det slutar med att blodsockret efter nån timme eller två sänks för snabbt och för lågt. Vad händer då? Jo du blir typ panikhungrig igen eftersom du måste äta för att få upp blodsockret igen.

Pasta mättar alltså bara lite för stunden men gör dig mer hungrig efter några timmar. En sån stor insulinutsöndring är heller inte nyttigt eller bra för kroppen eftersom våra kroppar inte är gjorda för det.

Det växer liksom ingen pasta i naturen…

Sen har vi det här med gluten. Jag har skrivit ett mer utförligt inlägg om varför jag själv inte äter gluten (med mera) HÄR

Men om jag ska ge ett generellt hälsotips till dig här och nu så skulle det vara att testa utesluta gluten en period för att själv se vilka hälsoförbättringar du får!

***

Ris. Varför inte?

Man kan äta ris ibland om man vill, med betoning på ibland. Det är åtminstone naturligt glutenfritt. Men däremot ger det en enorm påfrestning på din bukspottskörtel eftersom det är mycket värre än pasta när det kommer till blodsockerhöjning och insulinutsöndring!

Jag som har diabetes typ 1 undviker ris så mycket jag kan eftersom det höjer mitt blodsocker precis lika snabbt som en påse smågodis! Det är sant!

Dessutom innehåller ris en del arsenik. Känns liksom mindre trevligt och något jag gärna undviker.

***

Då har vi kommit till potatis.

Det bästa alternativet av ovan nämnda livsmedel. Så ska du välja något tycker jag definitivt potatis. Det är bara det att det finns mer hälsosamma alternativ.

Fler negativa aspekter av potatis är att det också är väldigt blodsockerhöjande och insulinutsöndrande. Det är heller ingen ”naturlig föda”. Enligt den paleolitiska livsstilen så är vanlig potatis för ”ny”. Den är tydligen framodlad så vi ska kunna äta den men från början var nämligen potatisen otroligt giftig för oss. Alltså inget vi ”egentligen” skulle äta.

Potatis.

Det är ett okej livsmedel och något man själv får ta ställning till om man vill att den ska ingå i ens kost eller ej.

***

Så vad äter man då istället för pasta, potatis och ris?

Jag brukar byta ut dessa stärkelserika livsmedel mot grönsaker och dessutom öka fettet litegrann i måltiden. Alltså mer grönsaker och fett.

Här kommer några förslag!

Köttbullar, sötpotatis och brunsås (på antingen grädde eller kokosmjölk).

Köttfärsås och vitkåls- eller zuccinispaghetti. Grönsakssvarven kommer bli din bästa vän!

Korvstroganoff (på hög kötthaltskorv) och blomkålsris. Recept på blomkålsris (längst ned i inlägget) –> HÄR

Andra goda tillbehör att ersätta pastan med:

Blomkålsmos eller broccolimos. (Man kokar den frysta grönsaken, häller av vattnet och stavmixar med mycket smör/smaklös kokosolja + örtsalt).

Vitkålsgratäng. Recept –> Mejerifri vitkålsgratäng för en mejerivariant bara byter du ut kokosmjölken mot vanlig grädde + ev ost som topping!

Pommes på vaxbönor –> Godaste tillbehöret LCHF

Gör en matigare sallad. Bas av sallad, gurka & tomat. Lägg till något matigt som avokado, något fräscht som äpple, vattenmelon eller granatäpplekärnor och något med sälta som getost eller grönkålschips.

Eller bara ugnsrosta precis vilka grönsaker/rotfrukter du vill! Morot, rödbetor, lök, svamp, sparris – endast fantasin begränsar dig!

***

Imorgon pratar vi istället om vad man kan ersätta bröd, flingor och fil med vid frukostbordet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *