HälsaLyckaPersonlig utveckling

De fem bästa morgonrutinerna!

Morgonrutin, meditation vid soluppgång.

Dagen börjar alltid med en morgon.

Det är morgonen som sätter prägeln på resten av dagen så se till att börja den på ett sätt du mår bra av.

Här kommer de fem bästa morgonrutinerna enligt mig!
  1. Någon typ av stretching/rörelse är alltid skönt att börja dagen med. Sträck ut dig ordentligt för att få igång cirkulationen och lymfsystemet. Det behöver inte alls vara några avancerade yogapositioner utan gör det som känns skönt. Stretcha ut ryggen och axlar, rumpa och lår och rör armarna som om du skulle göra en snöängel – det är väldigt bra för lymfsystemet!
  2. Andning. Se till att börja dagen med att få in rätt andning. Du ska andas med näsan och det ska vara långsamma, djupa andetag. Läs mer om andningen och varför näsandning är något av det bästa du kan göra för din hälsa HÄR
  3. Affirmationer. Att sätta upp mål för dagen eller för framtiden är det bästa sättet att snabbare nå dit. Målsättningen kan göras i form av skrivande eller bara genom att tänka på vad du har för mål du vill uppnå. Mer om målsättning hittar du HÄR
  4. Meditation. Att börja dagen i lugn och ro, kanske med ett tänt ljus eller bara med dig själv och dina tankar är guld värt. Bara fokusera på din andning och inget annat. Sitt still i fem minuter, slappna av och andas. Testa och du kommer märka hur mycket mer fokuserad och hur mycket mer energi du får resten av dagen!
  5. Starta dagen med dagsljus. Man ska helst få dagsljus på sig tidigt på morgonen för att kroppen ska börja producera serotonin igen – alltså ditt ”vakenhormon”. En frukost ute är toppen såhär års, eller varför inte en tidig morgonpromenad?

***

Har du några bra morgonrutiner att dela med dej av?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *