HälsaPersonligt

Bekännelse från en kostrådgivare – omega-3-resultatet!

Ja precis. Det kommer en bekännelse idag!

För vem är perfekt? Är det ens något man vill vara förresten…?

Nej nu går vi rakt på sak!

Jag har fått mina svar från omega-3-testet!

Och som ni då redan säkert förstått så var de inte i balans! Ganska långt ifrån!

Att jag inte skulle vara i balans visste jag till typ 99% redan innan. Dels har jag inte ätit omega-3-tillskott på ganska länge nu. (Så hade jag tagit testet för två år sedan under min graviditet då jag åt omega-3 dagligen hade jag haft MYCKET bättre resultat!)

Andra anledningar som gör att jag visste att jag har för högt omega6 och för lågt omega 3 i kroppen är på grund av mitt intag av fläskkött.

Jag köper till 90% krav, gräsbetes nötkött och även viltkött och äter jag fisk är det alltid viltfångat och allt detta har bättre omega-3ratio MEN fläskkött köper jag för det mesta ickeeko.

Varför?

Jo för att det känns liiiite som pengarna i sjön att köpa ekologiskt fläskkött (förutom att det såklart är bättre för djuren) men ekomärkningen betyder inte automatiskt att köttet är bättre rent omega3/6-kvot – då måste man köpa gräsbetat och gärna kravmärkt och jag har inte hittat någon bonde häromkring som håller den standarden ännu. Sen vill jag dessutom inte ha hela frysen full med fläskkött eftersom jag tycker nöt och vilt är bäst rent näringsmässigt och har jag det hemma äter jag upp det.

Andra anledningar till min höga omega6-kvot är garanterat rapsolja och alla ägg.

Jag har inte ätit mycket ägg alls sista året på grund av sonens intolerans men ägg innehåller generellt mycket skit och omega-6 idag tyvärr på grund av fodret de äter – jag letar även där efter en bonde med en human djurhållning där hönsen får äta deras naturliga föda.

Rapsolja äter jag egentligen inte särskilt mycket av men när jag fick förbud mot mjölkprodukter och smör blev det ändå en del rapsolja att steka i och göra majonnäs på istället för gräddsås.

Smör – det älskar jag ju och vanligt smör kommer från kor som får kraftfoder = högt omega 6, suck!!

Jag köper ekologiskt smör så mycket jag kan, men samma sak där, det räcker inte till – det måste vara gräsbetat för att omega3/6-ration ska vara bra! Och bregott innehåller rapsolja som alla vet – något jag länge tänkt sluta köpa, notera tänkt.

Som sagt, jag äter ändå mycket gräsbetat och viltkött, köper ekologiskt/kravmärkt, vildfångad fisk – är noga med att inte få i mig billiga växtoljor (som innehåller massooooooor omega-6) typ solrosolja etc. Jag äter väldigt lite nötter och frön numera jämfört med tidigare – också en stor källa till omega 6! Tänker på mitt intag av rapsolja – men ja, DET RÄCKER ÄNDÅ INTE!

Jag är väldigt medveten om detta med omega-3 och omega-6 och ändå räcker det inte!

Hur ser det då ut för övriga befolkningen?!

Pratade med en kompis som jobbar med omega-3 och jag ligger iallafall under genomsnittet omega3/6 -ratio i Sverige så siffrorna i Sverige och övriga världen ser riktigt illa ut!

Dock ska jag tillägga att i mitt fall handlar det troligast inte om för högt intag av omega-6 utan snarare brist på omega-3! Omega3 och omega6 trycker liksom undan varandra så för lite av det ena kan öka det andra.

Jag hade för lite omega-3 i kroppen och det kan öka risk för hjärt- och kärlsjukdom!

Konsekvensen av för högt omega6 jämfört med omega3 blir att man får stelare kärl, receptorer i kroppen fungerar ej som de ska och man kan nästan säga att cellerna får som en teflonbehandling – allt rinner bara av och inget fäster som det ska!

***

Borde verkligen inte slutat äta omega-3 men som jag sa så tror jag verkligen inte att jag haft denna stora obalans så länge eftersom jag åt stora doser omega-3 dagligen under graviditeten och i början av amningen. Men vad vet jag…?

Kan bara tänka mig hur obalansen såg ut under ungdomstiden när man åt mycket skräpmat – och då var jag ändå ganska medveten redan då – vilket de flesta ungdomar INTE är idag.

Min obalans var alltså nästa 10:1, alltså tio gånger så mycket omega 6 (arakidonsyra) vs omega 3 (då pratar jag om EPA) i kroppen och man ska MAXIMALT ha 3:1!!

-för att minska risk för till exempel autoimmuna sjukdomar (som jag redan dessvärre har…)

Har du under 5, alltså max fem gånger så mycket omega 6 vs omega 3 så får du ett starkt immunförsvar. Har du det eftersträvansvärda 3:1 så har du ett starkt skydd mot autoimmuna sjukdomar och har du neråt 2-2,5:1 så är du nere på nivåer som man hittar hos naturfolk, vilket salts borde vara det optimala!

***

Så nu blir det att äta omega-3 i högre dos i ca tre månader och sedan gå ner på underhållsdos – typ forever. Eftersom det i princip är omöjligt att äta sig till bra kvoter av omega-3 på enbart kost idag!

ArcticMed omega-3.

Eller äter du flera kilo vildfångad lax i veckan?

Och utesluter vanligt kött, rapsolja och andra växtoljor? Äter du ytterst lite fröer och nötter? Och aldrig någon snabbmat, nånsin?

Om du lever efter ovanstående principer så kanske kanske du kan ha en bra omega-3-kvot – annars är nog tillskott enda lösningen.

Jag tror jag kommer ta om testerna på mig och sambon om ca ett halvår eller nåt bara för det är kul -sonen får tillskott precis som oss, kanske kollar hans värden också nån gång men kollade inte nu.

***

Vet du hur din fettsyrabalans ser ut?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *